Palaa juurille kanssani - miksi me teemme yhteistyötä?

13.3.2017 14:21 0 Comments


Yhteistyö ja työn jakaminen ovat ne ominaispiirteet, joilla tämä meidän rotu on nousut dominoimaan koko planeettaa. Nämä piirteet myös määrittelevät sen, menestyykö yrityksesi vai jääkö se historian sivumerkinnäksi.

Sujuu kuin valssi


Yhteistyö on yksinkertainen asia, mutta vaikea toteuttaa hyvin ja pitkäjänteisesti. Konflikteja, moninaisia elämäntilanteita, loukattuja tunteita ja kaikenkarvaisia sattumuksia ilmaantuu elämänpolulle. Yritykset eivät ole mitään tunnetyhjiöitä, jonne tullessaan ihmiset jättäisivät tunteensa naulaan ja ottaisivat mukaan poistuessaan.

Koulutan työkseni Lean-metodologiaa ja olen alkanut pikkuhiljaa ymmärtää miksi ihmisten kunnioittaminen on sen keskiössä. Sama työntekijä voi olla firman tuho tai pelastus, riippuen siitä kuinka häntä kohdellaan. Kaikki taidot voidaan kouluttaa, mutta asennetta ja sitoutumista ei. Ne tulevat henkilöstä itsestään, sekä ympäröivästä kulttuurista.

Kun kompuroimme, niin riippuu ympäristöstä kuinka nopeasti nousemme taas yrittämään


Palkitseeko teidän työkulttuurinne rohkeaa kokeilemista? Onko teillä lupa epäonnistua? Tarvitseeko pyytää erikseen lupa kokeilla vai kuuluuko se jokaisen työntekijän mandaattiin?

Johtajan tehtävä on miettiä systeemisiä vaikutuksia, ei yksittäisiä caseja. Luo siis sellaiset puitteet, jossa epäonnistuminen keskipitkällä aikavälillä on mahdottomuus! Tämä saadaan aikaan luomalla rehellinen ja rohkea kokeilukulttuuri. Silloin organisaation uusiutumiskyky hyppää aivan uudelle tasolle.

1+1 = ?

Organisaatio on aivan loistava keksintö, joka on mahdollistanut ihmisten erikoistumisen spesialisteiksi. Jokaisen ei tarvitse osata kaikkea, vaan voi sukeltaa syvemmälle yksittäisiin aiheisiin.

Ongelmaksi tämä muodostuu, kun systeemistä tulee niin monimutkainen, että kokonaisuus hämärtyy. Mikä on olennaista ja mikä ei? Kenelle minä teen tätä työtä? Kuka on asiakkaani? Toimitusketjut pidentyvät ja asiakaskontakti hälvenee. Mitä tässä nyt oltiinkaan edes tekemässä?

Leanissä monesti fokus laitetaan prosesseihin. Varsinkin prosessien läpimenoaikoihin, eli siitä kun asiakas sanoo "hep!", siihen kun rahat on tupsahtanut tilille. Mitä tässä välissä tapahtuu, kuinka nopeasti ja miten? Jos osaat kartoittaa tämän prosessin ja minimoida siinä olevat askeleet ja ajan, niin olet jo paljon muita edellä.

Kevyt askellus ja selkeät sävelet tekevät työstä kuin tanssia

Tällä kartoituksella on myös se hyvä puoli, että se selventää muille ketjussa mukana olijoille heidän osansa siinä ja toisten panostukset yhteiseen hyvään. Kun saadaan yhtenäinen näkemys asiasta, niin kunnioitus toisten työtä kohtaan nousee ja pikkuriidat häviävät kuin itsestään.

Eli minun osa (1) + sinun osa (1) voi olla joko 1, 2 tai jopa 1000. Se miksi, miten ja mitä tehdään määrittää lopullisen arvon.


0 kommenttia :