Kun johdat strategiaa, johda ajattelua!
”Ihmisten toiminnan uudistaminen vaatii paljon keskustelua ja johtamista, joka on aika ajoin raskasta ja vaativaa leadership-mielessä. Ja tämä raskaus siirtyy sitten johtoryhmätasolta alaspäin aina asiakasrajapintaan saakka. Kun käskyttäminen ei ole työkalu, pitää löytää uusia ajattelun johtamiseen liittyviä keinoja!” - yrityksen pitkään ja kannattavaan kasvuun luotsannut toimitusjohtaja
Onnistunut strategia vahvistaa tunnistettuja
kilpailuetuja. Se on erilaisiin
valintoihin perustuva ylätason keinovalikoima tulostavoitteiden
saavuttamiseksi. Strategia sisältää ajatuksia toiminnan uudistumisesta ja on koko toimintaa ohjaava ja yhteen sitova ”punainen lanka”. Organisaation
kehittämisen näkökulmasta strategia on aina pitkäjänteinen muutosohjelma.
Valitettavasti strategisten kehityshankkeiden yhteys
tulostavoitteiden saavuttamiseen on heikko. Ne koetaan usein mielenkiintoisina,
mutta käytännöstä irrallisina. Ongelma on kaksipuoleinen. Strategialla ei ole
ohjausvaikutusta, jos sitä ei sovelleta käytännössä. Ja toisinpäin, ilman
käytännön kokemusta ei saada palautetta valintojen toimivuudesta. Oleellinen
kysymys on: miten varmistetaan hankkeiden liittäminen arjen johtamis- ja
toimintaprosesseihin?
Ensin muuttuu ajattelu, sitten toiminta
Onnistuneen ajattelun muutoksen lopputuloksena on se, että
ihminen sitoutuu ja toimii uuden mallin mukaisesti. Sitoutumista pitää edeltää
aika hyväksymiselle ja ymmärtämiselle. Ymmärtäminen puolestaan edellyttää
erilaisten vaihtoehtojen pohdintaa, aikaa ja mahdollisuutta olla eri mieltä
sekä ennen kaikkea ajatteluprosessin käynnistymistä.
Uudistumista edellyttävissä tilanteissa ajatteluprosessin
käynnistymisen vasteaika on puolestaan sidoksissa osallistamiseen: jos asioita
tarjoillaan ihmisille vain numeroiden tasolla, mitään ajattelua merkittävästi
uudistavaa ei ole tapahtunut. Tunnetaanko ja ymmärretäänkö strategian hyödyt?
Esimerkiksi NPS 45 tai –15 % tai +370 000 € eivät kerro
yhtään mitään toiminnan tavoitteellisuudesta. Pelkät numerot, erityisesti
yhdistettynä keskinäiseen vertailuun, saavat aivoissa aikaan taistele tai
pakene -reaktion, joka tunnetusti kaventaa luovaa ajattelua. Numerot muuttuvat tiedoksi käsittelemällä ja
prosessoimalla. Ajallisesti myöhemmin ymmärtämisen ja yhdistämisen kautta
löydetty tieto muuttuu tekemiseksi ja käytäntöön sovellettavaksi.
Jos keinot eivät toimi, tarkista tavoite
Ihmisten houkuttelemiseksi uusiin ajatuksiin tarvitaan
taustalle kaksi asiaa: kiinnostus ja kyky. Jos jompikumpi tai molemmat ovat
vaatimattomalla tasolla, on todennäköisyys ajattelun ja toiminnan muuttumiseen
heikko.
Nopein keino on uudistukseen liittyvien hyötyjen esiin
nostaminen tai nykyiseen toimintaan liittyvien haittojen vähentäminen. Kun
ihminen oivaltaa uudistukseen liittyvät hyödyt, tapaa kiinnostus asiaan kasvaa
jyrkässä käyrässä ylöspäin. Haittojen vähentäminen toimii samaan tapaan: jos
ihminen huomaa uudistuksen sujuvoittavan työtä, todennäköisyys muutokseen
kasvaa, vaikka hyödyt näyttäytyisivät vasta pidemmällä aikavälillä.
Aiheesta lisää Alaisena esimies -kirjassa
YTM, eMBA Risto Havunen on sosiaalipsykologi ja psykoterapeutti.
Hän on toiminut johdon konsulttina yli 20 vuotta Hippocampus Networks
yrityksensä kautta ja kirjoittanut aiheesta useita johtamisoppaita. Lisäksi
Risto pitää psykoterapeutin vastaanottoa Terveystalossa erityisesti johdon
hyvinvointiin liittyen.
0 kommenttia :