Asiakaskokemus kaiken ytimessä
Johanna
Vesterinen on XperienceFocus Oy:n perustaja ja hän toimii asiakaskokemusten
kehittämisen kouluttajana ja asiantuntijana. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus
erilaisista yrityselämän rooleista, kokemusta on sekä globaaleista tehtävistä
että yhteistyöstä eri kokoisten ja eri aloilla toimivien yritysten kanssa. Johanna on kirjoittanut kirjan ’Committed to Customers – A 5-Step Model
for Delivering Great Customer Experiences’ ja hän on
erityisen kiinnostunut siitä, miten asiakasymmärrys saadaan ujutettua ympäri
organisaation niin, että sillä on todellista vaikuttavuutta.
Asiakaskokemus on ollut ollut yritysten
agendoilla jo vuosikausia. Asiakaskeskeisyyden tärkeys näkyy strategioissa,
webbisivut kertovat lupauksista, mittaamista on kehitetty, monen tavoitteena on
olla alansa asiakasjohtaja.
Avainkysymys on, miten tavoitteet tuodaan
käytännön tasolle niin, että asiakaskeskeisyys näkyy yrityksen toimissa
lupausten lisäksi myös todellisina ja tuntuvina parannuksina, joita asiakkaat
arvostavat. Asiakaskokemuksen erinomaisuus, helppous tai muu hyvä ominaisuus
vaatii kulissien takana paljon työtä ja erilaisia käytäntöjä, joihin on sitoutunut
eri toimijoita.
Kun asiakas miettii, ansaitseeko yritys hänen
luottamuksensa, kuunteleeko yritys häntä, ymmärtääkö se hänen tarpeitaan ja
kunnioittaako se hänen mielipiteitään, ovat kaiken tämän vastaparina – eikä
suinkaan vastakohtana – yrityksen toimet sidosryhmiensä kanssa sen hyväksi,
että hyvät asiakaskokemukset saadaan mahdollistettua.
Yksi lähestymistapa asiaan on tutkia, mitä
erilaisissa rajapinnoissa ja niiden taustalla tapahtuu hyvän asiakaskokemuksen
aikaansaamiseksi.
Selkeä rajapinta on tietysti yrityksen ja
asiakkaan välillä. Kun asiakas arvioi kokemuksiaan niistä kohtaamisista, joita
hänellä on yrityksen kanssa ollut, yritys joutuu kehittämään organisaationsa
asiakkaan kohtaamiseen, mekanismit asiakkaiden kuuntelemiseen, roolit ja
prosessit asiakkaiden ymmärtämiseen ja tiedon hyväksikäyttöön kaikessa
päätöksenteossa. Roolinsa on yrityksen jokaisella yksiköllä ja yksilöllä sekä
linjaorganisaatiossa että tukitoimissa.
Yritystä asiakasrajapinnassa edustaa usein
yksittäinen työntekijä. Hänen kannaltaan on olennaista, minkälaisen osaamisen
ja valtuutuksen hän on saanut asiakaskokemuksesta huolehtimiseen. Työntekijälle
on tärkeätä tuntea yrityksen asiakaskokemustavoitteet ja prioriteetit ja saada
kaikki olennainen informaatio meneillään olevista projekteista tai mittareista.
Vähäinen merkitys ei myöskään ole sillä, millaista roolimallia yrityksen johto
näyttää tai sillä, mistä työntekijöitä palkitaan ja miten heidän
aikaansaannoksilleen annetaan tunnustusta.
Tärkeitä asiakaskokemukseen vaikuttavia
rajapintoja on yrityksen työntekijöiden välillä. Näissä rajapinnoissa
ratkaisevaa on, miten tieto kulkee työntekijältä toiselle, tehdäänkö
organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä, käytetäänkö yhteisiä työkaluja – ollaanko
samassa veneessä ja puhutaanko samaa kieltä. Erilaiset siilot ovat yksi
pahimmista esteistä saumattoman asiakaskokemuksen luomiselle. Mistä sitten
löytyy se motivaatio, jonka avulla työntekijät innostuvat juoksemaan yhdessä
sen viimeisenkin kilometrin? Työn merkityksellisyys, osallistaminen ja hyvä
tiedonkulku ovat ykkösmotivaattoreita. Hyvää yrittämistä syntyy siitä, että
tiedetään, ketä varten työtä tehdään ja millaisia tuloksia on saatu.
Entä rajapinta yrityksen ja sen partnereiden
välillä? Onko niillä sama visio ja samat tavoitteet? Mitataanko
asiakaskokemusta samoilla mittareilla? Ja kuinka hyvin tieto kulkee tässäkin
rajapinnassa? Yhteinen ymmärrys ja yhteiset tavoitteet ovat tärkeitä täälläkin.
Asiakaskokemukseen voi vaikuttaa myös
yrityksen ja yhteiskunnan rajapinta. Se, miten yritys huolehtii esimerkiksi
yhteiskuntavastuustaan tai vaikkapa ympäristöasioista voi vaikuttaa paljonkin
asiakkaiden kokemukseen. Rajusti tämä näkyy silloin, jos näistä asioista saa
negatiivista mainetta. Korkea etiikka ja ympäröivän yhteiskunnan huomioon
ottaminen luovat pohjaa hyville asiakaskokemuksille.
Mutta kaikki asiat eivät ole yrityksen
hallittavissa. Asiakkailla keskenään on myös rajapintoja, joissa luodaan
asiakaskokemuksia. Asiakkaina me luotamme siihen, mitä ystävät kertovat – usein
enemmän kuin siihen, mitä yritys itse kertoo. Kun kaveri suosittelee,
innostumme helpommin kuin nähdessämme yrityksen mainoksen. Jaamme kokemuksiamme
sosiaalisessa mediassa, kirjoitamme blogeja, osallistumme keskusteluihin. Yritys
ei suoranaisesti pysty vaikuttamaan siihen, millaista viestiä siitä levitämme.
Jos hyvän asiakaskokemuksen luominen on otettu
huomioon kaikissa tärkeissä rajapinnoissa, syntyy ainesta hyville kokemuksille,
ja tieto, jota asiakkaat niistä jakavat, todennäköisesti vahvistaa hyvää
mainetta.
0 kommenttia :