Asiakkaan tunteiden ymmärtäminen on asiakaspalvelun uusi musta
Asiakkaan tunteiden ymmärtäminen on asiakaspalvelun uusi musta
Paneutuminen, kartoittaminen, kysyminen ja kuuntelu –
muistatko, kun näitä taottiin asiakaskohtaamisten malleihin, kirjoitettiin
auki, kuvattiin ja konkretisoitiin sekä tietysti valmennettiin? Tämä on
edelleen asiakaskohtaamisten ydintä, sillä ethän voi palvella hyvin, ellet
tiedä, mikä on asiakkaasi todellinen tilanne ja tarve. Tiukat palvelukonseptit
ja kaavamaiset kohtaamisen mallit ovat aikaa sitten taakse jäänyttä maailmaa ja
hyvä niin. Pohjimmiltaanhan palvelutilanteessa on kyse siitä, että asiakkaalla
on jokin tarve, joka ammattilaisen, on hän sitten myyjä tai asiakaspalvelija,
tulisi ymmärtää. Ymmärrys syntyy siitä, että olemme aidosti läsnä, kuuntelemme
ja tarkennamme ja löydämme yhteisen kielen.
Empatia – asiakaspalvelun uusi musta
Nyt kun asiakaskokemus on kaikkien kunnianhimoisten ja
aikaansa seuraavien yritysten ja organisaatioiden strategiassa ja jopa
keskiössä, olisi aika viedä katseet strategiasta myös niihin kohtaamisiin,
joita yrityksellä asiakkaidensa kanssa on. Vaatimukset ihmiskohtaamisten
laadulle kasvavat tulevaisuudessa. Työ muuttuu nyt vauhdilla asiakaspolun
kohtaamispisteissäkin yhä vaativammaksi: robotiikka tulee hoitamaan
yksinkertaisimmat asiat, moni asia hoituu jo itsepalveluna, joten asiakkaita
kohdataan sellaisten aiheiden ja asioiden äärellä, jotka ovat usein vaikeita ja
monimutkaisia. Nämähän ovat jo nyt tilanteita, joita usein asiakaspalvelussa
työtä tekevät kuvaavat ”vaikeiksi”, eli haastaviksi. Haasteensa näihin tuo
erityisesti se, että tilanteet ovat vuorovaikutuksellisesti haasteellisia.
Tarvitaan siis vahvoja taitoja asiakkaiden kuuntelemisesta, tunnereaktioiden
tulkitsemisesta ja niihin reagoimisesta. Tässä digi-muutoksessa ei ole kyse
pelkästä teknologiasta. Työn tekeminen
muuttuu ja sen myötä tarvitaan uudenlaisia kykyjä ja osaamista.
Merja Fischer puhui syksyn Yhteys 2017 -tapahtumassa mm.
siitä, minkälainen osaaminen korostuu digitalisoituvassa työelämässä. Keskeisiä
teemoja hänen mukaansa ovat tunneäly, positiivinen vuorovaikutus ja luova ja
soveltava ajattelu, resilienssi: joustavuus. Suomalaista asiakaspalvelua
pitkään tutkineena on helppo allekirjoittaa Merja Fischerin väitteet: noita
osaamisalueita parantamalla palvelukin paranee. Ja kun palvelu paranee,
asiakaskokemus paranee ja sen mukanaan tuomat positiiviset vaikutukset näkyvät
niin työntekijäkokemuksen paranemisena kuin asiakastyytyväisyytenä ja
-pysyvyytenä.
Esimiehet, puhukaa empatiasta!
Mitä tunneäly ja joustava mieli on asiakaskohtaamisissa?
Esimerkiksi sitä, että kun kaupan kassalla hämmentyneenä pengon laukkuani ja
totean, että nyt ei ole lompsa mukana, niin kassalla työskentelevä myyjä sanoo
ymmärtäväiseen sävyyn ”toivottavasti se löytyy, ettei vaan ole kadonnut tai
varastettu”. Parhaimmillaan se on näin yksinkertaista. Kun asiakaspalvelijoiden
valmennuksessa puhuu empatiasta tai ymmärryksen osoittamisesta, saa edelleen
usein vastaansa ryöpyn siitä, miten ”meillä on kyllä sanottu, ettei pyydellä
anteeksi” tai ”palaahan siinä loppuun, jos kaikkien murheet ottaa kantaakseen”. Kuka näitä rajoja asettaa? Useimmiten kyse on
vuosien takaisista lausahduksista, jotka ovat jääneet elämään ”totuuksina” ja
niitä sitten siirretään uusille työkavereille. Tässä on esimiehillä työsarkaa
kumota näitä vanhoja elämään jääneitä uskomuksia ja lausahduksia. Ymmärryksestä
ja empatiasta onnistuneessa asiakaskohtaamisessa pitäisi arjessa puhua samalla
innostuksella kuin kartoituksesta aikoinaan.
Positiivisella tunnejäljellä pääsee pitkälle
Asiakkaiden odotukset muuttuvat: tämän päivän asiakas
arvostaa ja osaa myös vaatia erinomaista, henkilökohtaista asiakaspalvelua.
Asiakas on hyvä perustelemaan rationaalisesti tunteella tekemänsä päätökset.
Olisiko siis aika antaa eväitä siihen, että asiakkaat saisivat entistä parempia
palvelukokemuksia, sellaisia, jotka jäävät mieleen positiivisesti, jättävät
hyvän tunnejäljen?
0 kommenttia :