Tositarina luottamuksesta: Vaadi ja ole tukena
Kyky rakentaa ja ylläpitää
luottamusta jokapäiväisessä työssä on yksi tärkeimmistä organisaation
menestystekijöistä. Luottamuksen seuraukset näkyvät laajasti organisaation
tuloksessa, muutoksen onnistumisessa sekä ihmisten suorituksissa ja
hyvinvoinnissa - joko negatiivisena tai positiivisena. Siksi haluan pureutua tähän
aiheeseen.
Luottamusjohtaja vaatii ja on
tukena
Ihmisen itseluottamus heijastuu
vahvasti siihen miten kykenemme ”johtamaan itseämme” ja miten olemme toisten
kanssa vuorovaikutuksessa. Terve itseluottamus työelämässä on siis tavoiteltava
asia. Mutta onko itseluottamuksen rakentaminen jokaisen oma asia vai onko
johtamisella tässä jokin rooli ?
Yksi vastaus kysymykseen löytyy
seuraavasta asiantuntijaorganisaatiossa toimivan johtajan kertomasta tosielämän
tarinasta.
”Minulla oli urani alkumetreillä
vaativa esimies, joka heitti minut tekemään asioita, joihin en olisi omalla
päätökselläni uskaltanut mennä. Mutta hän luotti, antoi mandaatin ja viesti
sen, että on aina tukenani. Hän antoi vaativiakin juttuja ja pisti tekemään
yksin asioita. Ja luotti, että pyydän ja kerron jos tarvitsen jotain. Ja
pyysinkin. Hänellä on ollut iso merkitys ammatillisen itseluottamukseni
rakentumisessa. Nyt ne nuoret, joita olen palkannut organisaatioomme ovat
innokkaita ja kunnianhimoisia. Jotta heissä säilyy se into, minun täytyy antaa
suunta ja tuki, mutta ei kaikkea valmiina. Siinä nuoruuteni esimies on minulle
vieläkin hyvänä mallina.”
Luottamus on tekoja. Miten tarina
olisi edennyt, jos hänen työuraltaan ei olisi ollut yhtään esimiestä, joka
olisi osoittanut luottavansa häneen antamalla haasteellisia tavoitteita ja
vapausasteita tehtävien toteuttamiseen sekä olemalla tukena, kun hän sitä
tarvitsi? Onneksi hänellä oli juuri sellainen esimies. Tällaista henkilöä voi
syyllä kutsua luottamusjohtajaksi.
Luottamuksessa on positiivinen
kehä. Luottamus rakentaa luottamusta. Ja se menee pintaa syvemmälle. Se ei
vahvista ainoastaan ihmisten välistä tai organisaatioon kohdistuvaa luottamusta
vaan myös yksilöiden itseluottamusta.
Luottamuksen osoittaminen toisille
on edullinen investointi suhteessa sen voitto-odotuksiin. Kun se tapahtuu
työuran alkuvaiheessa, sen hedelmiä voi sekä yksilö että organisaatio kerätä
koko loppuelämän ajan.
Löytyykö läheltäsi ihminen, jolle
sinä voit olla luottamusjohtaja ?
Kirjoittaja Tekn. tri Minna-Kaarina Forssénilla on yli 25 vuoden monipuolinen kokemus johtamisen ja organisaation kehittämisestä.
Kirjoittaja Tekn. tri Minna-Kaarina Forssénilla on yli 25 vuoden monipuolinen kokemus johtamisen ja organisaation kehittämisestä.
0 kommenttia :