Häpeä estää pomoja puhumasta
– Esihenkilön uupuminen on vakava terveysriski ja
tulokseen vaikuttava tekijä.
”Ajatusmalli tuntuu olevan se, että koska johtajilla on isommat
palkat, niiden pitää kestää kaikki vikisemättä. Jos et kestä, niin eroa.” –
Toimitusjohtaja
– Johtajan ja esihenkilön jaksamisen ongelma on vakava
henkilökohtainen terveysriski, mutta myös toiminnan tuloksellisuuteen
vaikuttava tekijä, sanoo sosiaalipsykologi ja psykoterapeutti Risto
Havunen, jonka uusin kirja, Jaksamisen opas esihenkilölle (Alma
Insights) ilmestyi hiljattain.
–Esihenkilön stressireaktiot ja uupumisoireet ovat
yhteneväisiä muun organisaation kanssa, kuormitustekijät sen sijaan erilaisia.
Kirjan keskeisenä tavoitteena on tunnistaa yksilö- ja
organisaatiotasolla vaikuttavat johdon kuormitustekijät ja vaikuttaa niihin
ennakolta.
Miten minä, jonka pitäisi osata huolehtia muista, en osaa
huolehtia itsestäni?
Esihenkilö vastaa roolinsa mukaisesti kokonaisuudesta,
asiantuntija yleensä tarkemmin rajatusta osa-alueesta.
– Esihenkilö erottuu muusta organisaatiosta erityisesti
siinä, että onnistuminen tapahtuu toisten onnistumisien kautta. Ihmisten
johtajan tärkeitä työvälineitä kun ovat oma persoona ja vuorovaikutustaidot,
Havunen muistuttaa.
Esihenkilön jaksamisen ongelmat vaikuttavat johdettaviin ja
sitä kautta työntekijäkokemukseen, asiakaskokemukseen, tuloksentekokykyyn ja
lopulta työnantajamielikuvaan asti.
Häpeä ja pelko estävät esihenkilöitä puhumasta
uupumuksestaan
– Uupumuksesta puhumisen uskotaan leimavan tehottomaksi,
heikoksi tai muutoin esihenkilörooliin kelpaamattomaksi. Puhuminen voi jäädä
taka-alalle myös sen takia, että ammattirooliin kuuluu tiimin jaksamisesta
huolehtiminen ja näin itsestä huolehtiminen jää taka-alalle. Myös seuraamusten
pelko saattaa rajoittaa keskustelua omasta uupumuksesta.
Esihenkilötyö on erilaisten ongelmien ratkaisemista yksilö-,
tiimi- ja organisaatiotasoilla.
– Ratkaistavat asiat ovat usein moniulotteisia, ja taustalla
olevia syitä ei välttämättä voi aina avata. Kuormitusta aiheuttavat myös
henkilöristiriidat, suoritukseen liittyvän negatiivisen palautteen antaminen,
hankalat asiakassuhteet, erilaiset toimintaan vaikuttavat sidosryhmät ja niiden
tulosohjaus, uudistuksen ja muutoksen johtaminen, oman esihenkilön
johtamiskäytännöt, työtahti ja arvostuksen puute.
Monen esihenkilön jaksamisongelmien taustalla on tyhjän
päälle jäämisen kokemus ja tuen puute. Tähän liittyy usein myös yksinäisyyden
kokemus.
– On lukuisia asioita, joista esihenkilö ei voi tai saa
keskustella alaistensa kanssa. Lisäksi ihmisten johtajan rooliin liittyy
ristiriitaisiakin tekijöitä: yhtäältä tulisi nähdä organisaation etu, toisaalta
johtaa toimintaa edestä ja olla taustalla tukemassa. Esihenkilön vastuulla ovat
työn johtamiseen liittyvät asiat, siis oikeus ja velvollisuus johtaa. Tähän
kytkeytyy velvollisuus huolehtia alaisten työolosuhteiden turvallisuudesta ja
hyvinvoinnista.
Tyypillinen johtajan ja esihenkilön uupumiseen johtava polku
alkaa työn tekemiseen kytkeytyvien kuormitustekijöiden, esihenkilörooliin ja
ihmissuhteisiin liittyvien ongelmien kroonistumisesta erilaisiksi
psykologisiksi kuormitustekijöiksi
”Yksi uupumisen taustasyy oli oma osaamiseni.
Tunsin organisaation ihmiset ja asiakkaat niin hyvässä kuin pahassa, ja
sitä kautta he alkoivat luottaa minuun kuin vuoreen. Ottaessaan minuun yhteyttä
he tiesivät, että minä osaan ja pystyn auttamaan. Reagoin nopeasti, en osannut
riittävästi delegoida ja heittää palloa takaisin, ohjata alaiselle
itselleen. Lopuksi kannoin omieni lisäksi myös alaisteni murheita, kunnes
uuvuin työtaakan alle.” – Kokenut
esihenkilö uupumiskokemuksestaan
YTM, executive MBA Risto Havunen on
sosiaalipsykologi ja psykoterapeutti. Hän on toiminut yrittäjänä ja johdon
konsulttina yli 25 vuotta ja kirjoittanut aiheesta useita johtamisoppaita.
Vastaanotollaan hän keskittyy erityisesti esihenkilöiden hyvinvointiin. Hänen
uusin kirjansa Jaksamisen opas esihenkilölle on käsikirja uupumuksen
torjuntaan. Kirja tekee näkyväksi esihenkilöiden kuormitustekijät ja antaa
keinoja jaksamisen tueksi.
0 kommenttia :