Muutosjohtamisen sudenkuoppia ja vipuvarsia
Strategian toteuttamiseen on sisään leivottuna ajatus toiminnan
uudistumisesta. Jotta uudistuminen voisi käytännössä toteutua, erilaisten
kontaktipintojen kitkaton yhteistyö ja palaute ovat onnistumisen avaintekijöitä.
Onnistuminen edellyttää hallituksesta asti lähtevää yksimielisyyttä ja tukea
siihen, että se mitä tehdään, on tärkeää ja viedään systemaattisesti asiakasrajapinnan
käytäntöihin.
Tavallisesti johtamisjärjestelmä tukkeutuu sitä enemmän, mitä lähempänä
asiakasrajapintaa ollaan
Uudistuksen onnistumisen ytimessä on kysymys siitä, mikä on
todellisuudessa hallituksen käsitys muutoksesta ja mitä se tarkoittaa
asiakasrajapinnassa. Puhuvatko hallitus
ja yrityksen eri tasot samaa kieltä? Vaarana on se, että hallituksen
tilannekuva on ruusuisempi tai jopa virheellinen suhteessa asiakasrajapinnassa
olevaan todellisuuteen.
Toimitusjohtajan tehtävänä on viedä muutos käytäntöön. Hallituksen
tuki, tilannekuva ja yhtenäiset tavoitteet ovat perusedellytyksiä
onnistumiselle, mutta sen jälkeen työrauha pitää antaa toimitusjohtajalle. Toimitusjohtajan ja hallituksen
puheenjohtajan selvä roolijako ja yhteistyön odotukset ovat lähtökohta
uudistumisen onnistumiselle. Hallituksen
puheenjohtajan tehtävänä on omalta osaltaan vakuuttaa ja ylläpitää hallituksen
jäsenten uudistumiskykyä. Toimitusjohtajan tehtävä on sama suhteessa
liiketoimintojen ja tukifunktioiden johtoon.
Yhdeksän vipuvartta onnistumiseen
Toimitusjohtajan rooli muutoksen johtajana on varmistaa johtoryhmän yhteinen ymmärrys nykytilasta, tavoitteen sisällöstä ja myös antaa aikaa käsityksen kirkastumiselle. Kiirehtiminen johtaa siihen, että ymmärrys jää teoriatasolle ja tästä syystä aito uudistus ei pääse käyntiin. Numeraaliset raportit eivät jalosta todellisuutta! Ne kertovat siitä, mitä toiminnalla on saatu aikaan. Erityisesti huonot tai epävarmat ajat lisäävät kontrollia ja raporttien esittämiseen liittyvää vastuuta. Raporttien todellisuus luo turvallisuutta, mutta samaan aikaan tekemisen käytännöt eivät muutu. Pitää pystyä poimimaan keskeiset asiat, mitä tämä tarkoittaa ja kenen pitää tehdä ja mitä. Pahimmassa tilanteessa johtoryhmän aika menee vain raporttien läpikäymiseen uudistuksen johtamisen sijaan.
Ylimmän johdon pitää vahvistaa keskijohdon ymmärrystä ja saada sitä
kautta asiat etenemään operatiivisella tasolla. Keskijohdon rooli on toisinaan
tarkentumaton uudistuksen läpiviennin suhteen. Perinteisesti saavutetaan yksi tai
kaksi tasoa johtoryhmästä alaspäin, mutta sitten viesti katkeaa tai muuttuu.
Saman sisältöisen viestin yhtäpitävyydessä, johdonmukaisuudessa, läpileikkaavuudessa
ja läpinäkyvyydessä on usein paljon terävöitettävää.
Varmista nämä:
Koko organisaation kesken jaettu ymmärrys tulevaisuudesta ja tilannekuva nykyhetkestä
Roolituksen selkeys; mitä työltä odotetaan suhteessa tavoitteisiin
Mitä käytettävät palautejärjestelmät ovat ja kuinka niitä hyödynnetään
Vuorovaikutuksen ja viestinnän mahdollistaminen eri kontaktipintojen välillä (aika ja paikka)
Riittävät resurssit (raha, ihmiset, työkalut)
Yhteiset ja ymmärretyt toimintamallit (miten tavoiteltu ansaintalogiikka kuvataan)
Uudistusta palvelevan rakenteellisten ratkaisujen merkitys (organisaatiorakenne, prosessit)
Toimintakulttuurin tunnistaminen ja tavoitekulttuurin määritteleminen
Uudistumiseen vaadittavan ajan huomioiminen
Artikkeli perustuu ylimmän johdon ja hallitusammattilaisten
kokemuksiin onnistuneesta muutosjohtamisesta (haastattelut 2020).
Kirjoittaja YTM, Executive MBA Risto Havunen on
sosiaalipsykologi ja psykoterapeutti. Hän on toiminut johdon konsulttina yli 25
vuotta Hippocampus Networks yrityksensä kautta ja kirjoittanut aiheesta useita
johtamisoppaita. Lisäksi Risto pitää psykoterapeutin vastaanottoa
Terveystalossa erityisesti johdon hyvinvointiin liittyen.
0 kommenttia :