Asiakasta kiinnostaa lopputulos
Tietokirjailija ja valmentaja Risto Havunen, YTM, toimii yrittäjänä ja esimiesvalmentajana Hippocampus Networksissä.
Palvelu tai tuote on usean toiminnon ja tiimien yhteistyön
tulosta. Vain harvoin asiakkaat ovat tekemisissä yrityksessä vain yhden
toiminnon kanssa. Nykyisin ja kenties tulevaisuudessa yhä useammin asiakkaan
mieleen piirtyy asiakaskokemuksena alihankintaverkoston tuottama palvelu. Toimialasta
riippumatta lähiesimiehet johtavat nykyisin erilaisia asiantuntijoita. Usein
tehtäviin kuuluu varsinaiseen työhön osallistuminen ja esimiehenä toimitaan
ikään kuin oman työn ohella. Työn monimutkaisuuden ja usein myös moniulotteisuuden
takia työntekijät voivat vain yhdessä toimimalla olla asian parhaita
tuntijoita. Harva pystyy huippusuorituksiin yksin.
Asetelma, jossa esimiehisyys perustui parempaan osaamiseen,
asemaan ja yksilösuorituksiin, suli pois viimeistään tiedon lisääntymisen ja
asiakasrajapintaan siirretyn päätöksenteon myötä.
Tuotteiden ja palvelujen monimutkaistuminen ja
laaja-alaisuus on johtanut siihen, että hyvin harvoin asiakkaalle toimitettava
hyödyke on vain yhden ihmisen käsissä. Useimmiten se syntyy yhteistyössä tai
toimitusketjusta, johon osallistuu useita ihmisiä. Näin asiakaskokemuksen
tuottamiseen eivät osallistu vain ne ihmiset, jotka ovat suoraan
asiakasrajapinnassa, vaan kaikki, jotka ovat prosessin eri vaiheissa painaneet
sormenjälkeään lopputuotteeseen tai palveluun. Vanha kertomus kivenhakkaajan
kokemuksesta ja pienen osa-alueen yhteydestä katedraalin rakentamiseen on siis
ajankohtaisempi kuin koskaan.
Pelaa niin hyvin, että kaveri onnistuu
Myönteisen asiakaskokemuksen tuottamisessa on kysymys yhteistyön
tekemisestä erilaisen toimijoiden kesken. Johtamisessa on yhä enemmän yhteistyön
mahdollistamista. Välillä se on työryhmän sisäisen yhteistyön kehittämistä,
välillä yrityksen toimintojen välistä, toisinaan verkostojen tarpeiden ja
tavoitteiden yhteen sovittamista. Palvelujen ja ratkaisujen menestyksekäs
toteuttaminen edellyttää oman toiminnan johtamisen lisäksi erilaisten
alihankintaverkostojen johtamista, yhteistyötä asiakkaan henkilöstön kanssa
sekä oman organisaation saumatonta koordinaatiota. Asiakastyytyväisyyden
kannalta tämä tarkoittaa sitä, että lähiesimiesten johdolla on etsittävä
keinoja ja tapoja, joilla asiakastarpeessa tapahtuvat muutokset saadaan
mahdollisimman nopeasti tietoon ja yhteisen toiminnan kehittämisen
suuntaviitoiksi.
0 kommenttia :