Mitä jokaisen pomon tulisi tietää viestinnästä
Heidi Hammarsten
”Viestintä on johtamista ja johtaminen on viestintää”,
kirjoitin jokunen vuosi sitten kolumnissani Faktaan, johtamisen ammattilehteen.
Tänä syksynä olen kuullut saman lauseen jo useamman kerran niin
viestintäjohtajan, pääjohtajan kuin konsultin suusta. Enkä ole yhtään
mustasukkainen, vaikka moni muukin päätyisi ihan itse samaan oivallukseen.
Tokihan johtaminen edellyttää myös ajattelua ja analysointia.
Mutta hyvin harvoin nykymaailmassa tämä pohdinta tapahtuu vain yhden pään
sisällä: parhaat markkina-analyysit, strategiset suunnitelmat ja
kehityshankkeet syntyvät yhteistyössä – siis vaativat vuorovaikutusta. Ja viimeistään
kun asioita lähdetään toteuttamaan, ilman osaavaa viestintää suunnitelmat eivät
muutu toiminnaksi eivätkä tuloksiksi.
Tässä muutama asia, joka jokaisen johtajan tulisi oivaltaa
viestinnästä.
1.
Sekin on viestintää, ettei sano mitään.
Moni johtaja ajattelee vieläkin, että viestintä on ”jonkun
muun” tehtävä, viestintäosaston, henkilöstöpomon tai some-managerin. Mutta
sekin on viesti, ettei johtaja sano mitään. Ihmiset tekevät siitä omat
johtopäätöksensä, jotka voivat olla ihan erilaisia kuin ne mitä pomo ajatteli.
Vaitelias johtaja leimautuu ehkä ylimieliseksi tai pelkuriksi. Usein
päätellään, että vaiettu asia ei ole pomon mielestä tärkeä.
Jos pomo on tuppisuinen ulkoisiin sidosryhmiin päin,
todennäköisesti löytyy joku aktiivisempi kilpailija, joka ottaa
mielipidejohtajan tai asiakkaiden kuuntelijan roolin. Se näkyy helposti
markkinaosuudessa.
2.
Viestintä on aina kaksisuuntaista
Vieläkin yrityksissä on paljon perinteistä ”tiedotusmentaliteettia”:
meillä on nyt sanoma ja kerromme sen teille juuri siinä muodossa kuin me
haluamme. Sitten ihmetellään, kun henkilöstö ei ole jaksanut kaivaa strategiatiedotetta
intrasta eikä se ole päätynyt edes johtavan talouslehden uutisiin.
Yhtä tärkeää kuin omien näkemystensä esiintuominen on kuunteleminen
ja ylipäänsä asettuminen vastaanottajan asemaan. Sisäisessä viestinnässä tämä
tarkoittaa henkilöstön osallistamista, mielipiteiden kuuntelua (ja huomioon
ottamista!) sekä kysymyksiin vastaamista.
Ulkoisessa viestinnässä on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään,
mitkä asiat yrityksessä sidosryhmiä ylipäänsä kiinnostaa. Sitäkin kannattaa
pohtia, ovatko teot ja toiminta linjassa halutun viestin kanssa.
3.
Viestinnässä on aina mukana tunne
Ei ole yksin yritysten ominaispiirre, että viestinnän
kuvitellaan olevan ensisijaisesti faktojen siirtoa lähettäjältä
vastaanottajalle. Tämä on kuitenkin vain murto-osa viestintätapahtumasta, ja
paljon keskeisemmässä asemassa on tunne. Pelkkä faktojen vyöryttäminenkin herättää
vastaanottajissa tunteita - pitkästymistä, ärsyyntymistä ja torjuntaa
esimerkiksi.
Kannattaa siis mieluummin pyrkiä tietoisesti herättämään
myönteisiä tunteita: kiinnostusta ja innostusta, jos kyseessä on uusi
strategia, tai luottamusta, jos yritys elää huonoja aikoja. Asiakkaiden
suuntaan esimerkiksi ystävällisyys ja huumorintaju ovat kovassa kurssissa.
Tunteella voi myös korvata toistoa, perinteistä keinoa jolla
viestinnän läpimeno yritetään varmistaa. Vastaanottajan kannalta tarpeeksi
merkittävä, koskettava tai kiinnostava viesti menee perille vähemmälläkin
jankuttamisella.
4.
Viestintää kannattaa miettiä mahdollisimman
varhain, kun jotakin on tekeillä
Viestintäosasto tai viestintätoimisto on monen johtajan
mielestä joukkoa, joka kutsutaan paikalle silloin kun on jotakin ”tiedotettavaa”,
tai pahimmassa tapauksessa silloin, kun on jo möhlätty ja on julkisuuskriisi
päällä. Viestinnän osaajat kannattaa kuitenkin ottaa mukaan heti, kun on syntymässä
jotakin uutta – oli se sitten strategia, tuote tai valmennusprojekti.
Silloin tulee käytyä läpi tarkistuslista: mitä tästä
haluamme kertoa ja kenelle, ketä pitäisi kuulla jo valmistelussa, onko viesti
muotoiltu selkeästi ja innostavasti, kuka sitä vie parhaiten eteenpäin. Eikä
käy niin kuin tässä opettavaisessa tarinassa.
0 kommenttia :