Arkipalautetta!

16.5.2017 17:13 0 Comments



Katja Kokko on HR-ammattilainen, ratkaisukeskeinen työnohjaaja, työhyvinvointivalmentaja (KTM). 
Hän on työskennellyt IT-alan tukkuriliiketoiminnassa HR-päällikkönä ja -johtajana sekä konsulttina/
yrittäjänä, tällä hetkellä hän työskentelee Johdon työnohjaajat ry:ssä. 
Työyhteisöjen kehittäminen, työhyvinvointi, hyvinvointi kiinnostuksen, oppimisen ja intohimon alueina. 









Työmme on uudistuvaa. Teemme sitä tiimeissä, projekteina, verkostoissa, vaihtuvissa kokoonpanoissa. Yksin/kaksin nyhjääminen on vain harvojen ja valittujen etuoikeus, jollei nyt satu olemaan esim. kirjailija, kuvataiteilija, terapeuttisen työn tekijä. Miten tämä näkyy meidän palauteprosesseissamme, yhteydessämme omaan esimieheen? Onko esimies enää se taho, jolta edes odotamme saavamme palautetta työarjessamme?

No eipä ole, on yksi vastaus. Palautteen antaa asiakkaamme, kollegamme, yhteistyökumppanimme. Asiakaspalaute on kaiken toiminnan kehittämisen määrittävää ja suoraviivaisesti tulkittavaa siinä mielessä, ettei tyytymätön asiakas palaa, ainakaan hetimmiten, ja johtopäätöksen voi tehdä melko oikein aivan itse tykönään. (Yleensä ennusmerkit ovat nähtävissä, ei toki aina, kun tapahtuu mm. organisaatio- ja henkilömuutoksia). Kollegiaalinen palaute, miten sen havainnoi? Tiiviisti yhteistyössä toimiminen johtaa helposti myös ihmisten tuntemuksen ja vuorovaikutuksen syvenemiseen, ja helposti annettavaan/saatavaan arkipalautteeseen – joka on nykytyössä äärimmäisen tärkeää. Miksi? Koska ei esimiestä näy, tai tavoita, tai ole.

Missä se sitten on, esimies? Olet mahdollisesti itse itsesi esimies. Johdat omaa työtäsi tavalla tai toisella. Yrittäjänä ymmärrettävästi, mutta myös asiantuntijatehtävissä tehtävä työ on itsenäistä ja paitsi oman itsejohtamisen taitosi, edellä mainitun kollegasparrauksen tukemaa. Esimieskin toki organisaatioista löytyy, million miles away, jonkin yhteyden päässä hän on, ja läpikäy kanssasi aika ajoin ne asiat, joista sinua mitataan. Kyllä, mittarit ovat tärkeitä. Kyllä, sitä saa mitä mittaa. Miten nämä läpikäytävät mittaukset auttavat sinua arjessa, arkipalautteen saamisessa? Pidemmän tähtäimen tavoitteisiin suuntaamisessa, varmasti. Jos ja kun esimies on taitava palautteen antaja, kehittävien keskustelujen kävijä.

Voiko esimies toimia työsi tukijana, vaikka toisaalla onkin? Käytäväkeskustelut olivat – ovat – parhainta arkipalauteareenaa. Käytävillä ei vain kenties ole liikettä ihmisten tehdessä töitään joka puolella, vaan ei officella. Vuorovaikuttaa voi onneksi tässä ajassa monin välinein. On alustoja, chattejä, keskusteluryhmiä, Skypet ja some. On mobiiliyhteydet ja vaikkapa ryhmä-palautekeskustelut, joissa viedään nykyaikaisin keinoin tiimityötä eteenpäin.

Keinoja ja tapoja osoittaa kiinnostus, arvostus löytyy - ja korjausliikkeitäkin voi onnistuneesti tehdä, kun on ”läsnä” ilman läsnäolon pakkoa. Siihen korjaavaan – joskus ennen vanhaan puhuttiin ”rakentavasta” palautteesta – on aivan mahdollista päästä, kun on ollut hereillä, havainnoinut ja pystyy ihan oikeasti todentamaan miten tiimissä on toimittu, ja miten on ehkä toimittu eri tavoin, kuin sovittiin. Konkretian ja arjen ymmärryksen kautta. Dialogisen keskustelun, vaikkapa jonkin välineen tukemana, kun ei voi aina tavata. Tarkoituksena kehittää toimintaa, eikä olla ylempänä, millään tavoin eikä missään nimessä.


Tiimissä työskentelevä: toisten auttaminen on elämän tyydyttävimpiä asioita. Esimies: parasta mitä voit monen mielestä tehdä, on osoittaa arkista kiinnostusta jengisi työtä kohtaan. Me kaikki: kauneimpia asioita ihmisessä on hänen tapansa kuunnella ja kuulla toista ihmistä. Näillä eväillä pääsemmekin jo - onnistuneeseen arkipalautteeseen.

0 kommenttia :