Kun tekeminen muuttuu suorittamiseksi!
Kyky sietää painetta on yksi johtamisen perusedellytys. Tehdään enemmän ja kovempaa, uskotaan näkemykseen eikä vilkuilla sivulle. Elämä alkaa mukavuusalueen jälkeen vinkkasi eräs kokenut yritysjohtaja ennen kuin vääjäämätön oli edessä. Stressi ja epämukavuusalueella oleminen on osa työtä, mutta mikä on se raja, jonka jälkeen työn tuottavuus kääntyy laskuun? Rajojen tunnistaminen ja kriiseistä entistä vahvempana nouseminen on osa voittajan tunnusmerkistöä.
Johdon selkänoja syntyy yhteistyöstä
Johtamistuki lähtee hallituksen puheenjohtajan ja
toimitusjohtajan yhteistyösuhteista. Jos hallituksen puheenjohtajan ja
toimitusjohtajan yhteistyösuhde on hallinnollinen, on todennäköistä, että
kaikki toiminnan kannalta merkitykselliset asiat eivät tule riittävällä tavalla
ja tasolla käsitellyiksi. Yhtä lailla toimitusjohtajan vaikutus on sama
suhteessa (liike)toimintojen ja tukifunktioiden johtoon.
Usein erityisesti keskijohto kärsii johtamisvajeesta eli
siitä, että ylin johto olettaa keskijohdon oivaltavan automaattisesti miksi ja
millä tavoin uudistukset toteutetaan. Tällaisissa olosuhteissa on pikemminkin
luonnollista, että uudistusten tekeminen ahdistaa ja pidemmällä aikavälillä
saattaa kasvaa uupumukseksi.
Edellisen kaltaiset reunaehdot vaikuttavat pahimmillaan
heikon johtamisen kautta koko organisaatioon niin, että ydinvoimana ovat
kehitystavoitteiden sijaan tulostavoitteet.
Tästä seuraa se, että johtaminen muuttuu läpi organisaation ontoksi
tulosten seuraamiseksi ja toiminnan kontrolloimiseksi. Tällöin jaksamisen
kannalta tärkeät asiat kuten yhteisöllisyys ja merkityksellisyys eivät saa
hedelmällistä maaperää kasvulleen.
Tulostavoitteiden seurannasta toiminnan kehittämiseen
Jaksamisen varmistamiseksi pitää luoda kaikille organisaation tasoille selvät perusedellytykset hyvän johtamisen pohjaksi. Yhteinen ymmärrys siitä, miksi olemme olemassa, mitä haluamme saavuttaa ja mitkä ovat kehitystavoitteet ovat toiminnan perusta. Erilaisilla tulosmittareilla seurataan edistystä. Tulosmittarit pitää kytkeä palautekanavaksi ja toiminnan kehittämisen tueksi. 20 % ajasta tulosten seurantaan ja 80 % onnistumisten ja epäonnistumisten pohjalta edelleen kehittämiseen.
Onnistumisen vaade on se, että
selvennetään yhteiset kehitystavoitteet, tarkennetaan toimintamalli,
keskustellaan eri johtajapositioihin liittyvistä odotuksista, pidetään kiinni
yhdessä sovitusta johtamisen pelisäännöstä ja määritellään koko organisaatiota koskevat
kriittiset johtamisosaamiset. Jokaisella ihmisten johtajalla pitää olla suunnitelma osaamisensa kehittämiseksi.
Aiheesta lisää Alaisena esimies -kirja
0 kommenttia :