Asiakkuuskokemuksesta tärkein kilpailukeino
Uskomme, että asiakkaat ratkaisevat menestyksen.
Uskomme, että asiakkaat ratkaisevat menestyksen.
Miksi vaivautua?
Auttamalla asiakkaitasi saavuttamaan omat tavoitteensa
edistät hyvää asiakkuuskokemusta ja yrityksesi tai yhteisösi tavoitteiden
saavuttamista.
Asiakkaalle merkityksellinen asiakkuuskokemus lisää
asiakaspitoa 42 %, asiakastyytyväisyyttä 33 %, ristiin- ja
lisämyyntimahdollisuuksia 32 % (Genesys).
Missä mennään?
Yritysjohto tiedostaa asiakkuuskokemuksen merkityksen.
Halu asiakkuusjohtajuuteen on olemassa. Panoksia aiotaan lisätä teknologiaan,
monikanavaiseen asiakaskokemukseen sekä asiakasanalytiikkaan. Haasteena on
kehittää toimiva asiakkuusstrategia ja viedä se käytäntöön. Joustamaton teknologia, siiloutunut
organisaatio ja toimintatavat sekä riittämättömät investoinnit ovat
yritysjohdon huolena, ilmenee Oraclen Global Customer Experience Survey
–tutkimuksesta.
Suomalaisten yrityspäättäjien B2B –asiakkuuskokemus,
Inspiration oma kysely nostaa esiin saatavuuden ongelman. Yritykset eivät pysty
toimittamaan sitä mitä lupaavat. Ei haluta ymmärtää asiakkaan toimintaa, vaan
lähdetään omista lähtökohdista, ei ehdoteta parempia ratkaisuja. Aikamoinen
gappi kurottavaksi umpeen.
Asiakasymmärryksestä liikkeelle
Meillä kaikilla on hyvä näkökulma asiakkaisiimme. On
kokemusta ja runsaasti tietoa. Meillä on koko organisaation tiedossa oleva
strategiamme ja tavoitteemme, yhteiset prosessit ja toimintatavat. Kehitämme
kulttuuriamme. Tunnemme kilpailutilanteen.
Tiedämmekö oikeasti, millainen on asiakkaan näkökulma
yritykseen? Miten asiakas toimii omassa arjessaan täysin riippumatta meistä?
Millaisia tavoitteita asiakkaalla on? Kuka päättää, ketkä osallistuvat, millä
kriteereillä, koska? Mitä vaihtoehtoja asiakkaalla on? Olemme tottuneet
mittaamaan asiakastyytyväisyyttä. Kysymme asiakkaalta hänen tyytyväisyyttään
tähänastiseen toimintaamme. Peräpeilistä ei kuitenkaan näe eteenpäin. Vain
pureutumalla syvällisesti asiakkaan näkemyksiin pääsemme rakentamaan yhteistä,
molempia palkitsevaa tulevaisuutta.
Mukauttamalla toimintaa kohti tuloksia
70 % muutoksista epäonnistuu tai ei saavuta haluttua
käyttäytymisen, ajattelutavan tai kulttuurin muutosta, todetaan McKinseyn
raportissa.
Ei ihme, sillä me kaikki koemme muutoksen uhkana.
Sen sijaan toiminnan mukauttaminen, evoluution omainen
eteneminen on paljon palkitsevampaa. Hienosäädetään toimintaa jatkuvasti ilman erillistä alkua tai loppua. Tämä helpottaa tarvettamme ja haluamme
säilyttää harmonia ja sopeutua paremmin ympäristöön. Mukautumista ei tehdä meille, vaan me
teemme sitä yhdessä. Uusia tapoja
toimia löydämme havainnoimalla ja kokeilemalla. Uudet taidot kasvavat orgaanisesti. Ratkaisemme oikeita
ongelmia ja tiimit ja yksilöt menestyvät paremmin. Saavutamme helpommin
tavoitteemme.
Asiakkuuskokemuksesta tärkein kilpailukeino
Ennustetaan, että vuoteen 2020 mennessä asiakkuuskokemus
on hintaa ja tuotetta tärkeämpi kilpailutekijä. 2018 mennessä yli 50 %
yrityksistä suuntaa investointeja asiakkuuskokemusinnovaatioihin.
Monikanavaisen palvelutarjonnan tärkeys vahvistuu entisestään. Mobiili asiakkuuskokemus on etusijalla.
Asiakkaat arvostavat hyvin toimivaa itsepalvelua, joka säästää heiltä aikaa ja
on aina auki.
Teknologia on tärkein mahdollistaja täysaikaiseen,
yhtenevään ja jaettuun tiedon saantiin, prosessien hallintaan ja työn
tehostamiseen. Ilman ihmisyyttä ja ihmisten mukaan ottamista sekä huomioimista
ei kuitenkaan synny vaikuttavia asiakaskokemuksia ja tekemisen iloa. Eikä
tuloksia.
Strategiasta käytäntöön
Kuinka viedä asiakkuuskokemus ja sen kehittäminen
käytäntöön, koko organisaation asiaksi? Kyse on pitkäjänteisestä työstä.
Puhutaan kokonaiskulttuurista, uusista toimintatavoista ja innovaatioista,
käytännössä muutoksesta, asenteesta ja kokeilukulttuurista. Kaikki jo yksinään
isoja kokonaisuuksia.
Vanha kunnon keino: pilko kokonaisuus osiksi, aseta osat
tavoitteen kannalta tärkeysjärjestykseen ja työstä osa kerrallaan toimii
tässäkin.
Asiakasymmärryksen
syventäminen on oikea lähtökohta, jos asiakkuusstrategia kaipaa
täsmennystä.
Asiakaskohtaamisten
tehostamisessa suunnitellaan ja toteutetaan konkreettiset toimenpiteet
asiakkuuksien hankkimiseksi, säilyttämiseksi ja kasvattamiseksi asiakkuusmatkan
eri vaiheissa, erityisesti asiakkaalle kriittisissä kohtaamisissa. Muokataan ja
vahvistetaan omaa palveluprosessia vastaamaan paremmin asiakkaan ostoprosessia.
Asiakkuuskokemuksen
jatkuva kehittäminen varmistaa mittaamalla ja seuraamalla tavoitteiden saavuttaminen sekä oman
organisaation osaamisen ja oppimisen kehittyminen oikeaan suuntaan.
0 kommenttia :