Hyviä uutisia: asiakaskokemus chatissa on parantunut!
Saara Kinnunen on tutkinut pitkään asiakaskohtaamisia ja asiakaskokemusta. Saara on toinen Informatum Researchin omistaja ja perustaja. Häntä kiehtoo tutkimustulosten fasilitointi sekä kohtaamisten ja kokemusten kehittäminen, johtaminen ja konkretisointi. Informatum Research Oy on Suomen johtava asiakaskohtaamisten kehittämiseen erikoistunut yritys.
Esittelimme viime viikon asiakastilaisuudessamme tuoreen chat-barometrimme, jossa selvitimme millaisia asiakaskokemuksia suomalaisyritysten chat-asiakaspalvelussa tuotetaan. Tutkimuksemme mukaan palvelu on edelleen vaihtelevaa, mutta vuoden takaiseen verrattuna kehitystä on tapahtunut etenkin palvelun asiakaslähtöisyydessä. Chat näyttää kehittyneen tiedonhakukanavasta palvelukanavaksi – tosin puolet asiakkaista joutuu yhä selvittämään asiaansa yksin!
Millaista palvelu chateissa sitten oli ja kuinka
tutkimuksemme toteutimme?
Arvioimme chat-asiakaspalvelua käymällä keskusteluja
suomalaisyritysten chateissa tavallisen asiakkaan tavoin. Otimme mukaan
tutkimukseen laajasti erilaisia toimialoja apteekeista rautakauppaan ja
teleoperaattoreista lehtitaloihin. Suurten ketjujen lisäksi tutkimme pienempiä yrityksiä
sekä julkishallinnon organisaatioita.
Mikä on muuttunut?
Vuoden 2015
tutkimuksessa (Blogi-kirjoituksemme vuoden 2015 chat-barometrin tuloksista) chat näyttäytyi ensisijaisesti tiedonhakukanavana, jossa
tarjottiin linkkejä ja yhteystietoja pyrkimättä sen syvällisempään asiakkaan
tarpeiden hahmottamiseen. Nyt 65 % chateista pyritään hoitamaan asiakkaan asia
kerralla kuntoon.
Viime vuoteen verrattuna vaikuttaakin siltä, että chat
mielletään nyt selvemmin palvelukanavaksi, jossa asiakkaalle todella pyritään
tuottamaan mieleenpainuvia asiakaskokemuksia ja tarjoamaan mahdollisuus hoitaa
koko asiansa kerralla. Passiivista palvelua on kuitenkin edelleen aivan liikaa.
Noin puolessa tutkittuja keskusteluita asiakas saa vastauksen vain niihin
kysymyksiin, jotka osasi itse esittää.
Onnistunut asiakaskokemus luodaan innostuksella!
Harmillisen usein keskustelu etenee siten, että asiakas etsii
itse itselleen ratkaisun chat-asiakaspalvelijan myötäillessä taustalla. Millainen
asiakaskokemus mahtaa syntyä tilanteessa, jossa asiakkaan innostus ei saa
vastakaikua passiiviselta asiakaspalvelijalta?
Myös asiakkaan ohjaaminen kohti ostopäätöstä tai aktiivinen
lisätietojen tarjoaminen on varsin vähäistä. Vaikka chateissa onkin aiempaa
enemmän pyrkimystä aktiivisuuteen, saattaa asiakaskokemus jäädä silti pakkasen
puolelle. Asiakkaalle saatetaan esimerkiksi tarjota hengästyttävään tahtiin
erilaisia vaihtoehtoja tai kannustaa voimallisesti ostopäätökseen, vaikka
asiakaspalvelija ei olisi edes kunnolla selvittänyt mitä tämä tarvitsee. Myynnillisyyden
mahdollisuuden hahmottaminen vaikuttaa siis lisääntyneen, mutta toteutusta
olisi varaa parantaa aidosti kuuntelevan asiakaskokemuksen rakentamiseksi.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että suomalaisyritykset ovat
panostaneet chat-asiakaskokemustensa kehittämiseen, sillä hyviä
asiakaskohtaamisia oli aineistossamme huomattavasti viimevuotista enemmän ja huippuonnistumisten
määrä oli kasvussa.
Esimerkillisesti onnistuneissa kohtaamisissa hyödynnetäänkin
kanavan mahdollisuuksia erittäin hyvin. Näissä keskusteluissa on asiakkaasta kiinnostunut,
henkilökohtainen ja välittävä tunnelma. Asiakkaalta kysytään, mitä hän
tarvitsee ja hänen valintojaan kommentoidaan mukavasti. Syntyy tunne, että
ruudun takana kirjottaa toinen ihminen, joka seisoo omien tuotteidensa ja
palveluidensa takana. Keskustelu on innostavaa ja luontevan myynnillistä, asiakas
saa tietoa ja tarpeisiinsa sopivia ehdotuksia, joita ei välttämättä olisi itse
tullut ajatelleeksi.
Haluatko tietää, miten teillä pärjätään?
Millaisia asiakaskokemuksia teidän chatissanne tuotetaan?
Onnistutaanko asiakas kohtaamaan innostavasti ja henkilökohtaisesti, vai
jätetäänkö hänet etsimään tietoa yksin? Mikäli haluat verrata palvelunne laatua
barometreihimme tai tietoa ja tukea asiakaskokemusten kehittämiseen eri
kanavissa, ota meihin yhteyttä!
Saara Kinnunen
Informatum Research Oy
gsm 044 749 2061
Saara Kinnunen
Informatum Research Oy
gsm 044 749 2061
0 kommenttia :