Asiakaspito ratkaisee kannattavuuden
20/80 sääntö on edelleen voimassa, 20 % asiakkaista tuottavat 80 % liikevaihdosta. Tärkeän asiakkaan menetys vaikuttaa suoraan kannattavuuteen, puhumattakaan korvaavan asiakassuhteen rakentamisesta syntyvistä lisäkustannuksista. Asiakassuhteen kehittyminen on kuin polku, jonka pituuden määrittelee tyytyväisyys.
Asiakassuhteet katkeavat harvoin siihen, että jokin asia
menee yksittäisen työntekijän tai työryhmän toimesta pieleen. Syy on pikemminkin toimintojen välisen
yhteistyön ongelmissa. Tärkeät asiat jäävät hoitamatta harmaalle alueelle. Asiakkaan odotusten täyttäminen edellyttää,
että kaikki organisaatiossa ymmärtävät asiakkuuden merkityksen ja toiminnan
mahdollistavia prosesseja sekä rakenteita kehitetään tästä näkökulmasta.
Asiakaspidon kannalta oleellisia kysymyksiä on kolme. Ensinnä, miten koko organisaatio oivaltaa
keitä ovat tärkeimmät asiakkaat ja mitä arvoa toiminta heille tuottaa? Toiseksi, mikä on palvelulupauksen
ohjausvaikutus arjen toimintaan? Kolmantena luonnollisesti se, kuinka
asiakassuhteista huolehditaan käytännössä?
Asiakasymmärrys arvon
tuottamisen ytimessä.
Se miten asiat ovat olleet ei saa määritellä tulevaisuutta.
Olettamusten varaan rakennettu asiakasymmärrys on erittäin vaarallinen
tulokulma toiminnan kehittämiseen. Perusta
tulee olla asiakkaan toiminnan ymmärtämisessä ja sen sujuvoittamiseksi rakennetuissa
toimintamalleissa. Oikeat ihmiset pitää saada saman pöydän ääreen
keskustelemaan siitä, mitä halutaan yhdessä. Tavoitteena on kumppanuuden
rakentaminen, ei vain palvelun tuottajana toimiminen.
Palvelulupaus
määrittää tekemisen suunnan. Palvelulupaus ilmaisee tahtotilan asiakkaiden
kohtelusta. Se on kiteytys siitä, miten eri toimintojen tulisi omaa
perustehtäväänsä toteuttamalla tuottaa asiakasarvoa. Ulkoisen ja sisäisen
vaikutuksen myötä palvelulupaus on tärkein kehittämisen ohjenuora. Suuntaamalla tekeminen palvelulupauksen
mukaiseen toimintaan saadaan huomio pois omien varpaiden tuijottelusta
ulospäin, kokonaisuuteen. Asiakaslähtöisyys vähentää sisäistä ongelmien
selityspuhetta ja aloittaa yhteistyöhön perustuvan ratkaisupuheen jatkuvasta
parantamisesta.
Asiakassuhteista
huolehtiminen edellyttää yhteistyötä. Sisäinen yhteistyö ei synny
sattumalta. Yksittäinen ryhmä ei muutu taikaiskusta itseohjautuvaksi
yhteistyötä tekeväksi tiimiksi ja sama pätee työryhmien väliseen yhteistyöhön. Yhteistyötä
pitää johtaa. Miten johtoryhmä omalla toiminnallaan varmistaa yhteistyön
sujumisen? Kuka todellisuudessa koordinoi toimintojen raja-alueella tapahtuvia
aktiviteetteja? Miten johtoryhmässä
tunnistetaan ongelmakohdat ja tuotetaan niihin ylätason ratkaisuja? Entä mitä
tehdään asioille, joita ei osata ennakoida? Tiivistettynä: miten varmistetaan
aika, paikka ja halu yhteistyön syntymiselle koko organisaatiossa?
Kannattavuus lujittuu asiakassuhteiden kehittämisen kautta. Tyytyväiset
asiakkaat lisäävät omia ostojaan ja tuovat suosittelun kautta lisämyyntiä. Myönteinen
asiakaskokemus vaatii liiketoimintamallista johdettua systemaattista ja
jatkuvaa keskustelua eri työryhmissä. Ihmisillä pitää olla tieto siitä minkälaiset
ydintoiminnot, resurssit ja toimintatavat tuottavat menestyksen. Liiketoiminnan
riittävä ymmärrys varmistaa asiakasajattelun juurtumisen sekä oman työn merkityksellisyyden
kokemuksen yksittäiselle työntekijälle.
Artikkelin kirjoittaja Risto Havunen työskentelee yrittäjänä Hippocampus Networksissä. Risto on toiminut yli 20 vuotta esimiesten ja työyhteisöjen valmentajana ja julkaisut useita kirjoja aihealueesta.
Artikkelin kirjoittaja Risto Havunen työskentelee yrittäjänä Hippocampus Networksissä. Risto on toiminut yli 20 vuotta esimiesten ja työyhteisöjen valmentajana ja julkaisut useita kirjoja aihealueesta.
Kirjoitus on alun perin julkaistu Tampereen yliopiston
Executive MBA asiantuntijakirjoituksissa. Alkuperäinen kirjoitus https://www.tuni.fi/fi/tutustu-meihin/risto-havunen-asiakaspito-ratkaisee-kannattavuuden
0 kommenttia :